Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Po co rejestrować nazwę firmy jako znak towarowy?

 

Wielu przedsiębiorców spotykających się z tematyką znaków towarowych i ich rejestracji, zastanawia się nad tym, po co właściwie rejestrować swoje oznaczenia oraz jakie korzyści płyną z rejestracji nazwy firmy. Każdy przedsiębiorca, rozpoczynając działalność, ma nadzieję na odniesienie sukcesu na rynku. Większość z nich zdaje sobie sprawę z tego, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim dotarcie do klientów poprzez promocję marki. Duża część tych przedsiębiorców podejmuje więc odpowiednie działania marketingowe. Dlaczego zatem tylko niektórzy decydują się na ochronę nazwy firmy i znaków towarowych, którymi reklamują swoją działalność i dlaczego to oni mają największą szansę na odniesienie sukcesu? Ponieważ to właśnie ci przedsiębiorcy mają świadomość tego, jak wielkie korzyści daje zastrzeżenie nazwy i logo firmy.

zastrzeżenie znaku towarowego

Źródło: fotolia.com


Rejestracja pozwala być właścicielem firmy

Brzmi zagadkowo? W języku potocznym pojęcie firma jest synonimem pojęcia przedsiębiorstwo. Z prawnego punktu widzenia takie utożsamienie jest jednak błędne. Firmą jest nic innego jak imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwa osoby prawnej, czyli przedsiębiorstwa. Przenosząc prawniczą formułkę do praktyki, wyobraźmy sobie sytuację, w której obca osoba zaczyna posługiwać się naszym imieniem i nazwiskiem, czyli naszą firmą. Korzystając z naszego dobrego imienia, zaczyna osiągać zyski, zaciąga zobowiązania, a następnie nie wykonując ich, naraża nasze imię na szwank. Pierwszym odruchem w takiej sytuacji jest oczywiście próba ochrony nazwiska przed sądem poprzez zakazanie jego używania przez tę osobę oraz wywalczenie odszkodowania za poniesione szkody. Nie ma wątpliwości co do tego, że trzeba chronić swoją tożsamość, imię i nazwisko- naszą firmę. Rejestracja nazwy przedsiębiorstwa, a więc firmy, pozwala nam w ten sam sposób chronić przedsiębiorstwo i markę. Aby być pełnoprawnym właścicielem firmy i nie pozwolić na korzystanie z niej przez inne podmioty, a zwłaszcza czyhającą na najdrobniejszy błąd konkurencję, nazwę należy więc zarejestrować.

Korzyści płynące z rejestracji nazwy

Po pierwsze, z odpowiednim oznaczeniem możliwe jest dotarcie do wielu potencjalnych klientów i zapadnięcie im w pamięć. Dobra nazwa, reklamowana w odpowiedni sposób, wywołuje pozytywne skojarzenia pomiędzy nazwą a produktem, co przekłada się na wzrost zaufania klientów do marki, a to owocuje zwiększoną sprzedażą i zwiększonym zyskiem. Jednak dopiero w momencie, kiedy przedsiębiorca decyduje się na otoczenie starannie promowanego oznaczenia ochroną prawną, może spodziewać się odniesienia wielkiego, oraz przede wszystkim długotrwałego sukcesu.Po drugie, zarejestrowanie nazwy zwiększa materialną wartość przedsiębiorstwa. Popularne logo Apple warte jest 124 miliardy dolarów. Poza ogromnymi zyskami ze sprzedaży sygnowanych produktów logo jest realnym składnikiem majątkowym Apple’a. 124 miliardy dolarów za jedno słowo składające się z 5 liter. Jednak ani Apple, ani Coca-Cola, ani żadne inne przedsiębiorstwo nie osiągnęłoby tak oszałamiającego sukcesu, nie chroniąc zazdrośnie swojej nazwy. Rejestracja oznaczeń słownych, słowno-graficznych, dźwiękowych, i opakowań, przyczyniła się do wzrostu wartości przedsiębiorstwa wraz z każdym nowo zarejestrowanym znakiem towarowym.
Ponadto, zarejestrowany znak jest prawem o charakterze majątkowym. Oznacza to, że właściciel może nim dysponować wedle uznania, jak każdą inną rzeczą. Może więc np. udzielić licencji na korzystanie ze znaku, może ustanowić na nim zastaw, czy nawet go sprzedać.
Po trzecie, poza wzrostem materialnej wartości przedsiębiorstwa, pojawia się możliwość zakazania innym uczestnikom obrotu korzystania z takiego samego lub podobnego oznaczenia. W sytuacji, gdy na rynku pojawia się ktoś, kto działa pod bardzo podobną nazwą lub oferuje towary i usługi podobne do usług innego przedsiębiorcy, można go z łatwością od tego powstrzymać. Mając zarejestrowaną nazwę, można uzyskać także odszkodowanie lub zwrot nienależnych korzyści, które przedsiębiorstwo uzyskało „podszywając się” pod inną markę. Brak ochrony zachęca konkurencję do korzystania z wypracowanej przez innego przedsiębiorcę marki.
Z pozostałych korzyści rejestracji nazwy można wymienić między innymi korzyści podatkowe. W trakcie rozliczeń podatkowych udzielenie spółce odpłatnej licencji na użytkowanie zarejestrowanej nazwy pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania.

znaki towarowe

Źródło: fotolia.com

Przez kilka lat najbardziej rozpoznawalnym wyrazem na świecie było słowo Coca-Cola. Dzięki promowaniu marki, a następnie nieustannej jej ochronie, The Coca-Cola Company stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw na świecie. Dzięki ochronie uzyskanej podczas rejestracji, a także zabiegom prawnym mającym na celu pełne wykorzystanie przysługującego prawa ochronnego, Coca-Cola stała się marką rozpoznawalną na całym świecie, uzyskała renomę, a jej popularne logo wycenia się obecnie na ponad 50 miliardów dolarów. To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby Asa Candler nie zarejestrował u schyłku XIX wieku kultowego już znaku towarowego.

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm