Historia marki Max Factor
Logotyp oraz slogan firmy Max Factor
Max Factor jest to znana na całym świecie marka kosmetyków do makijażu, która obecnie znajduje się w portfolio produktów Procter & Gamble Co. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że nazwa dla firmy - Max Factor pochodzi od nazwiska jej twórcy – Maksymiliana Faktorowicza - z pochodzenia Polaka!
Maksymilian Faktorowicz urodził się w ubogiej, wielodzietnej rodzinie żydowskiej w Łodzi. Ze względu na to, że miał on dziewięcioro rodzeństwa już w wieku 14 lat zaczął pracować jako pomocnik aptekarza i dentysty. Praca u aptekarza oprócz otrzymywanej zapłaty umożliwiła mu także dokonywanie eksperymentów związanych z mieszankami kremów, perfum i innych kosmetyków. Wówczas właśnie narodziła się u Maksymiliana fascynacja światem kosmetycznym.
Kolejnym znaczącym dla młodego Polaka wydarzeniem było otworzenie w 1892 roku własnego sklepu z kosmetykami i perukami mieszczącego się w Moskwie. Oprócz prowadzenia sklepu wykonywał także charakteryzację aktorów Cesarskiego Teatru Imperialnego oraz stał się doradcą do spraw kosmetycznych dla rosyjskich elit i dworu carskiego.
Realne dzieje marki Max Factor zaczynają się jednak dopiero od przeniesienia się Polaka w 1904 roku do USA. Impulsem do wyjazdu Faktorowicza do Stanów Zjednoczonych była chęć wzięcia udziału w Targach Światowych w St. Luis. Podczas rejestracji na wyspie Ellis Maksymilian Faktorowicz zmienił nazwisko na łatwiejsze do wymówienia w USA - Max Factor. W 1907 roku powstał w Los Angeles sygnowany tym imieniem i nazwiskiem sklep drogeryjno-perukarski. Na początku XX wieku aktorzy Hollywood sami odpowiadali za swoją charakteryzację wówczas też Max Factor zaczął pracować jako charakteryzator aktorów filmowych. Dzięki tej pracy zaczął pracować nad sposobem łatwiejszego nakładania i zmywania makijażu.
Na górze- Max Factor przy pracyz Idą Lupin i Guy'em Pierce'em.
Na dole- Max Factor wraz ze swoim motto.
Krokiem milowym w rozwoju kariery Factora była rozpoczęta w 1917 roku współpraca z George'em Westmor'em w pierwszym profesjonalnym gabinetem charakteryzacji filmowej. Max stworzył wówczas wiele innowacyjnych technik makijażu, jego autorskim pomysłem jest Teoria Koloru oraz Kalibrator Urody, które uwydatniały kobiece piękno. To właśnie przy udziale Maxa Factora wykreowany został makijaż kojarzący się z: Idą Lupin i Guy'em Pierce'em, Phyllis'em Haver'em, Polą Negri, Joan Crawford'em, Jean Harlow, Marleną Dietrich czy Evą Gardner.
Naming stylów makijażu jak też same style opracowany był przez Maxa Factora. Wspomniane style to:
- Rosebud Lips – delikatnie zaróżowione, dziewczęce usta
- Łuk Amora (Cupids Bow) – charakterystyczne dla lat 20. ściągnięte usta
- Łuk Myśliwego (Hunters Bow) - słynny w latach 30. kształt ust Joan Crawford
- Powłóczyste spojrzenie - uzyskane za pomocą pierwszych w historii sztucznych rzęs dla Phyllis Haver - aktorki kina niemego
W 1929 Max Factor otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej - Oscara za charakteryzację. Za największy sukces Factora w dziedzinie charakteryzacji uznaje się przygotowanie Borisa Karloffa - aktora grającego rolę potwora w filmie „Frankenstein”.
Sukces Maxa Factora w charakteryzacji filmowej był osadzony na jego spostrzeżeniu, że barwoczułość emulsji filmowej działa inaczej niż barwoczułość oka ludzkiego. Dobierał on kolorystykę szminek i pudrów w taki sposób by twarze aktorów i aktorek na ekranie wyglądały naturalnie.
Warto zaznaczyć, że w już 1909 Max Factor uznał, że powinien realizować swoje pomysły na szerszą skalę i rozpoczął produkcję własnej serii kosmetyków - tak powstała słynna do dziś marka Max Factor.
Plkat reklamowy produktu marki Max Factor- podkładu w płynie 3in1
Maks Factor był pomysłodawcą pierwszych w historii: sztucznych rzęs, podkładu o płynnej konsystencji oraz kosmetyków wodoodpornych. Jego wynalazkiem jest też pakowanie kosmetyków do plastikowych tubek. Dodać należy, że Max Factor jest autorem sloganu reklamowego „make-up”.
Z kolei w 1927 roku Max Factor rozpoczął dystrybucję swoich produktów na całym terenie USA, a w 1930 eksportował je już do 80 krajów.
W 1938 roku firmę Max Factor przejął syn Maxa - Francis. Ze względów marketingowych zmienił on imię na Max. Pod zwierzchnictwem Maxa Factora II firma nadal się rozwijała. Na rynku ukazały się nowe rodzaje kosmetyków sygnowanych marką Max Factor, a mianowicie: wodoodporne tusze do rzęs i brwi Water Resistant Mascara i szminki w sztyfcie Long Lasting Lipstick.
Co ciekawe firma Max Factor zajęła się w 1941 roku produkcją szminek do kamuflażu dla żołnierzy armii Stanów Zjednoczonych.
W 1991 roku z rąk rodziny Factorów firma została przejęła przez Procter & Gamble Co.
Wybrane produkty marki Max Factor
Oceń ten artykuł: