Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej firmy, zwany również systemem tożsamości to ogół elementów wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstwa przekładających się na to, jak postrzegają nas klienci. Im szerszy zestaw składników zawartych w systemie, tym większy będzie zakres oddziaływania na odbiorców, do których kierujemy naszą ofertę. Mowa tu nie tylko o konkretnych oznaczeniach graficznych stosowanych przez firmę, ale i o wszelkich aspektach funkcjonowania firmy, które postrzegane mogą być przez potencjalnych klientów takich jak jakość i sposób obsługi, zasady posługiwania się oznaczeniami i elementami dekoracyjnymi.

system identyfikacji wizualnejŹródło: istockphoto.com

Elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy

 
Na skuteczny system identyfikacji wizualnej może składać się wiele elementów. Wraz z rozwojem gospodarczym zwiększa się paleta dostępnych dla przedsiębiorców opcji. Trend ten wynika z potrzeby wyróżnienia się przedsiębiorstw na konkurencyjnym rynku. Mimo wszystko można jednak wyróżnić podstawowe elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy:
-firmowe logo,
-kolory firmowe i sposób ich nanoszenia na budynek siedziby firmy,
-firmowe gadżety,
-zasady oklejania pojazdów itp.,
-grafiki stosowane do dekoracji pomieszczeń firmy,
-typografie firmowe (krój i wielkość czcionek w logu, sloganach, wizytówkach, etykietach, a także innych dokumentach firmowych),
-dress code pracowników (sprecyzowanie ubioru obowiązującego pracowników w miejscu pracy, na konferencjach lub na targach, konieczność noszenia identyfikatorów),
-pieczątki (specyfika informacji zawartych na pieczątkach, kolor używanego tuszu oraz struktura ułożenia danych),
-materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki i inne elementy – ich kolorystyka, rozmieszczenie poszczególnych elementów, materiał używany do druku),
-design i aranżacja (wygląd siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, szyldów, wygląd produktów i ich opakowań itd.)
-księga standardów CI (corporate identity).

 

Proces tworzenia systemu tożsamości

 

1. Analiza warunków
System identyfikacji wizualnej nie może być przypadkowym zlepkiem elementów. Otoczenie bliższe i dalsze firmy dyktuje pewne warunki, które koniecznie musimy brać pod uwagę. Zanim przedsiębiorca zaprojektuje system identyfikacji wizualnej firmy, powinien zbadać, jak zareagują na wybrane elementy potencjalni klienci, oraz czy pokrywa się w jakiś sposób z przesłaniem, jakie chciałoby nieść przedsiębiorstwo. Zdefiniować należy dokładnie ofertę firmy. System identyfikacji powinien budować silną markę oferowanych produktów i usług, warto więc by  był ściśle powiązany z tym, co kierujemy do naszych klientów.

analiza warunków przy tworzeniu systemu tożsamości firmy

Źródło: istockphoto.com

2. Opracowanie struktury systemu identyfikacji wizualnej

 
Kolejny etap to sprecyzowanie, z jakich elementów składać się będzie system identyfikacji wizualnej naszej firmy. Przedsiębiorcy mają pełną dowolność w doborze składników tego systemu. Księgę identyfikacji wizualnej można opracować w dwojaki sposób. Jeżeli kapitał nie stanowi dla Ciebie problemu, postaraj się o kompleksowe wykonanie tego dokumentu, jeżeli zaś zależy Ci na płynności finansowej i nie chcesz płacić za elementy, których – być może – nigdy nie użyjesz, opracuj księgę tożsamości indywidualnie dopasowaną do Twojej działalności. Składać się będzie jedynie z niezbędnych elementów, a razie potrzeby, z łatwością rozbudujesz ją o niezbędne składniki systemu.

3. Stworzenie księgi systemu identyfikacji wizualnej

 
Jeżeli podjąłeś się stworzenia systemu identyfikacji wizualnej swojej firmy samodzielnie, etap ten przewidywał będzie opracowywanie wybranych elementów systemu tożsamości. Projekty graficzne i opracowanie wszelkich zasad dot. systemu będzie wymagało od Ciebie szczególnych umiejętności graficznych i może zająć sporo czasu, bardzo cennego w biznesie. Czas ten możesz jednak zaoszczędzić, korzystając z usług profesjonalnej agencji reklamowej, która opracuje system identyfikacji wizualnej indywidualnie dopasowany do Twojej działalności.

SIWŹródło: fotolia.com

4. Wdrożenie i kontrola systemu


Posiadając już księgę identyfikacji wizualnej firmy, możesz wreszcie rozpocząć wdrażanie całego systemu do firmy. Badania potwierdzają, że klienci nie tylko zwracają większą uwagę na firmy, które opierają budowę swojej marki na systemie identyfikacji wizualnej, ale również chętniej zostają przy tych firmach na dłużej jako stali klienci. Wykorzystując korzyści płynące z tego rozwiązania, każdy przedsiębiorca może zbudować silną i świadomą markę, która przyciągnie klientów i pozwoli firmie osiągać zyski. Pamiętać należy, że świadome używanie systemu identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa podlegać powinno stałej kontroli. Dokonywanie analiz, badań i oceny aktualnego stanu elementów systemu tożsamości pozwoli podjąć działania pozwalające na ciągły jego rozwój, a w razie potrzeby – całkowity rebranding.

 

 


system identyfikacji wizualnej coca-colaPrzykład

 
Najlepszym dowodem na to, jaki wpływ, nie tylko na promocję firmy ale na świadomość społeczną również, ma odpowiednio opracowany system identyfikacji wizualnej są największe firmy na świecie. Świetny przykład stanowi Coca-Cola, która jest autorem, przyjętego w większości państw na świecie, wyglądu Świętego Mikołaja – przyjazna, rumiana od mrozu twarz, białe wąsy i broda, czerwona czapka krasnala z białym pomponem, czerwony strój, czarny pas i czarne buty a na plecach worek. To element systemu identyfikacyjnej wizualnej, opracowany przez koncern na sezon świąteczny – idealny przykład właściwego wykorzystania systemu tożsamości firmy. Warto obserwować giganty na rynku i uczyć się od nich, jak zdobywać żółtą koszulka litera w biznesie. Właściwie opracowany system identyfikacji wizualnej pozwala firmom, wyróżnić się na rynku, pozyskać klienta... czasami nawet kształtuje modę i zwyczaje społeczeństwa. To świadczy o tym, jak duży wpływ na świadomość ludzką ma przekaz, który serwują przedsiębiorstwa za pośrednictwem swoich elementów identyfikujących. 

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm