Skąd wzięła się nazwa dla firmy TESCO i jej marek własnych?
Hipermarket Tesco w Mielcu. Źródło: wikipedia.org
Tesco to największa sieć brytyjskich hiper i supermarketów posiadająca swoje filie także w wielu innych krajach np. Irlandii, Węgrzech, Polsce, Czechach, Słowacji, Tajlandii, Korei Południowej, Chinach czy Malezji.
Początkowo sieć zajmowała się sprzedażą wyłącznie żywności, następnie rozszerzyła swoją ofertę o odzież, sprzęt elektroniczny i samochody.
Założycielem Tesco był kupiec żydowskiego pochodzenia, syn polskiego emigranta - Jacek Cohen, który od roku 1919 handlując nadwyżkami wojskowymi zajmował się sprzedażą żywności na londyńskich targach na East Endzie.
Gdy w 1924 roku Jacek Cohen kupił duży ładunek herbaty od firmy T.E. Stockwell zmuszony był ją jakoś oznaczyć, więc umieścił na opakowaniach 3 pierwsze litery nazwy dostawcy i pierwsze 2 litery własnego nazwiska TES-CO (T.E. Stockwell i Cohen ). Poprzez użycie takiego akronimu powstała nazwa dla firmy Tesco.
Pierwszy sklep o nazwie Tesco powstał w 1929 roku w londyńskiej dzielnicy Edgware.
Logotyp marki TESCO
Rok po pierwszym notowaniu Tesco (oznaczenie TSCO) na giełdzie w Londynie, które miało miejsce w 1947 r. firma otworzyła swój pierwszy sklep samoobsługowy w miejscowości znajdującej się niedaleko Londynu - w St Albans.
Nowym przedsięwzięciem firmy było wprowadzenie w 1995 r. kart lojalnościowych.
Program lojalnościowy Tesco funkcjonuje pod nazwą Tesco Clubcard. Każdy klient posiadający kartę, zbiera na niej punkty – dostaje 1 punkt za każde wydane 2 zł. w dowolnym sklepie sieci Tesco. Cztery razy w roku uczestnicy programu otrzymują drogą pocztową wykaz oraz bony zniżkowe i kupony na produkty, które kupują najczęściej.
Poprzedni i obecny wzór kart lojalnościowych marki TESCO
Wraz z wprowadzeniem programu kart lojalnościowych powstał slogan reklamowy Tesco – „Every little helps”. Ten slogan uważany jest za jeden z czterdziestu najbardziej znanych sloganów na świecie. Jego przekaz odnosi się do faktu, że nawet drobne usprawnienia, gdy są wprowadzane systematycznie, mogą przyczynić się do poprawy doświadczenia klienta czy przedstawienia mu bardziej spójnej z jego oczekiwaniami oferty.
Pierwszy hipermarket Tesco w Polsce został otwarty w 1998 roku we Wrocławiu. Obecnie siedziba Tesco znajduje się w Krakowie. Firma posiada w Polsce 400 sklepów i działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Tesco Polska sp. z o.o. .
Oprócz samej marki głównej firma Tesco zainwestowała w rozwój marek własnych, takich jak Tesco Express, Tesco Extra i najbardziej znana – Tesco Value.
Marka własna to produkty znakowane marką nienależącą do producenta. Na zlecenie firmy handlowej producenci wytwarzają produkty, które oznakowują marką firmy zlecającej wyprodukowanie towarów.
Najstarszą marką własną Tesco jest właśnie Tesco Value, wprowadzona na rynek w Wielkiej Brytanii już w 1993 r. Tesco był pierwszy hipermarketem, który wprowadził produkty tego rodzaju. Nazwa dla produktów sygnowanych marką Tesco Value nawiązuje do wartości produktów, którą w założeniu miała być dobra jakość w jak najniższej cenie. Po pewnym czasie jednak konsumenci zaopatrujący się w produkty Tesco Value zaczęli mieć poważne wątpliwości co do jakości towarów sygnowanych tą marką. Ponadto na niekorzyść zadziałała tutaj strona wizualna produktów, logo ani opakowania nie przyciągały wzroku i sugerowały niską jakość. Można było spotkać się z opiniami klientów, że wstydzą się kupować produkty Tesco Value, uważając je za gorsze. W związku z takim odbiorem przez konsumentów Tesco zdecydowało się na rebranding, zmienione zostało logo oraz kolorystyka i szata graficzna opakowań. Ponadto nowe Tesco Value zostało poddane testom na grupie 12 tys. klientów oraz zostało objęte „Gwarancją 100% satysfakcji”, która polega na tym, że jeżeli produkt nie trafi w gusta klientów, Tesco zwraca za niego pieniądze.
Fragment reklamy produktów z serii Tesco
W 2014 r. Tesco wszedł również na rynek małych sklepów, mieszących się zazwyczaj przy stacjach benzynowych, pod nazwą Tesco Express. Również w tym przypadku firma tworząc nazwę dla swojej nowej sieci sklepów, zainspirowała się konkurencją, ponieważ na rynku istniały już sklepy Carrefour Express. Nazwa oczywiście nawiązuje do szybkości zakupów w sklepach o mniejszej powierzchni, w których znaleźć możemy wybrane, najczęściej kupowane produkty. Pierwszy sklep tego typu w Polsce Tesco otworzyło w Warszawie przy stacji Orlen.
Inspirując się działaniami konkurencyjnych super i hiper marketów, które ciągle rozszerzają swój asortyment i powiększają przestrzeń sklepową, Tesco postanowiło stworzyć nową markę swoim niektórym sklepom, nazywając je Tesco Extra. Nazwa ta wskazuje na to, że oprócz standardowej oferty w sklepach tych znaleźć możemy dodatkowe usługi i produkty, takie jak salon optyczny, bistro, specjalne stoisko z artykułami dla domu czy zabawkami.
Oceń ten artykuł: