Nazwa dla firmy elektrycznej
Właściciele nowo powstających firm elektrycznych rzadko przywiązują wagę do dobrej nazwy swojego przedsiębiorstwa. Wychodzą z założenia, że to usługi i wykonawstwo powinno być ich wizytówką. Z jednej strony to prawda, bo nikt nie zatrudni firmy, która mimo świetnej nazwy i logo, źle wykonuje swoją pracę. Z drugiej strony, to właśnie dobra nazwa wyróżni firmę elektryczną spośród gąszcza konkurencji.
Źródło: Fotolia.com
Ważne aspekty prawne
Jest to jeden z najważniejszych etapów przy tworzeniu nazwy firmy elektrycznej. Chodzi tutaj o sprawdzenie, czy wybrany przez nas termin jest wolny – niezarejestrowany i nieużywany wcześniej przez inny podmiot. Ten krok pomaga uniknąć wielu nieprzyjemnych konsekwencji. Dostępność nazwy firmy możesz sprawdzić w ogólnodostępnych wyszukiwarkach znaków towarowych.
Znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić graficznie, , są to np. grafiki, formy przestrzenne, domeny internetowe, kolory, dźwięki, zapachy. Znak towarowy musi mieć moc wyróżniającą towary i usługi jednego producenta od konkurencji.
Niestety tak ważna czynność jest często pomijana przez niedoświadczonych przedsiębiorców. Nieświadomie używają zastrzeżonego znaku towarowego, dowiadując się o tym w momencie, gdy sami chcą go zastrzec lub w chwili otrzymania listu z kancelarii prawnej lub urzędu patentowego. W przypadku naruszenia prawa do znaku, biznesmen (naruszyciel) jest zobligowany do zapłaty grzywny oraz do zmiany znaku towarowego. To wynika z ustawy, która przewiduje karę grzywny dla osoby posługującej się zastrzeżonym znakiem towarowym, a która nie jest do tego upoważniona. Zrezygnowanie z użytkowania znaku towarowego i zmiana nazwy jest kłopotliwe w sytuacji, gdy biznesmen zainwestował niemałe pieniądze i cenny czas w promocję i budowę renomy stworzonej nazwy.
Kolejnym, istotnym aspektem jest umieszczanie znaków ochronnych, np. R w kółku. Wielu ludzi nie wie, kiedy i jak używać tego znaku. Symbol R można umieścić przy nazwie swojej firmy elektrycznej, gdy nazwa jest zastrzeżona w urzędzie zajmującycm się ochroną własności przemysłowej (w Polsce – Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej). Umieszczenie go przy nazwie jest zalecanym zabiegiem, jednak decyzja zależy wyłącznie od właściciela znaku towarowego.Może się zdarzyć, że biznesmen używa znaku ochronnego przy nazwie firmy, która nie jest zastrzeżona lub jest w trakcie tego procesu. To również wiąże się z negatywnymi sankcjami, ponieważ wywołuje mylne wrażenie, że znak podlega ochronie. Jeżeli znajdujesz się w takiej sytuacji, radzimy usunąć znak ochronny.
Źródło: Fotolia.com
Cechy oryginalnej nazwy firmy
Oryginalne nazwy firm charakteryzują się kilkoma podstawowymi cechami. Skorzystanie z nich przy tworzeniu nazwy dla firmy elektrycznej, pomoże Ci osiągnąć sukces. Dobra nazwa firmy powinna być:
- krótka – łatwiej ją zapamiętać i powtórzyć
- uniwersalna – sprawdź, czy będzie przystępna dla obcokrajowców
- oryginalna – w nazwie firmy elektrycznej unikaj przedrostków – el, stwórz coś autorskiego
- trafna – spraw, żeby nazwa trafiła do docelowej grupy odbiorców
Dodatkowo, podpowiem Ci, gdzie możesz znaleźć wenę do tworzenia. Na początku przeszukaj Internet, skup się na stronach branżowych. Możesz się tym inspirować, ale wystrzegaj się plagiatowania. Przejrzyj również inne strony w poszukiwaniu ciekawych terminów czy wyrażeń. Zajrzyj do słownika synonimów lub języka polskiego. Jeżeli nie czujesz się dobrze w roli kreatora nazwy, zgłoś się do profesjonalnej agencji namingowej, która z radością stworzy nazwę dla Twojej firmy elektrycznej.
Oceń ten artykuł: