Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Co ma Księga Rekordów Guinnessa do marki piwa, czyli krótka historia nazwy firmy.

 

Historia marki irlandzkiego, ciemnego piwa Ginness zaczyna się od kwoty 100 funtów. Otóż tyle  otrzymał Arthur Guinness od arcybiskupa Cashel - Dr. Arthura Price'a. W folwarku arcybiskupa w Leixlip pod Dublinem pracował ojciec Arthura - warzył on piwo dla pracowników folwarku. 


Wspomniane 100 funtów umożliwiło Arthur'owi Guinness'owi  w 1759 r. zakupić i wyremontować podupadający browar w Dublinie przy St. James Gate oraz dokonać rocznej opłaty dzierżawy działki. Co ciekawe - ustalona wówczas wysokość czynszu nie zmieniła się do dnia dzisiejszego i wynosi - 45 funtów rocznie. Jest to możliwe dzięki umowie opisującej warunki dzierżawy  zawartej 1 styczna 1759 r. a obowiązującej aż do końca grudnia 10 759 r.

 

Nazwa marki  Guinness pochodzi od Arthura GuinnessaArthur Guinness  założyciel i właściciel browaru Guinness Breweries

Wśród Irlandczyków bardzo popularny stał się londyński ciemny porter  - Guinnes wpadł więc na pomysł, by zamiast sprowadzać ciemne piwo z Londynu produkować je na miejscu. Pierwszy eksport - sześć i pół baryłki porteru - odbył się w 1769 roku do Londynu. Aż trudno uwierzyć, że ten mały dubliński browar przekształcił się w  największego producenta portera na świecie. Po  Arthurze browar przejęli jego synowie.

Najsłynniejsze irlandzkie piwo to Guinness.Nazwa dla firmy i marki "Guinness" pochodzi od nazwiska pierwszego w Dublinie producenta ciemnego  portera- Arthura Guinness'a.
Arthur Guinness II uczynił z browaru  największego producenta piwa w Irlandii i Anglii. Opracował on też w 1821 roku nowy gatunek piwa - stout. Sout powstał poprzez zmianę składu ważonego dotychczas przez Guinness portera. Zamiast używać słodu ciemnego zastosowano słód jasny, który wzbogacono poprzez dodanie mocno palonego, niesłodowanego jęczmienia. Dzięki nowej recepturze piwo zyskało wytrawność oraz czarny, aksamitny kolor.
Majątek firmy z racji dobrego zarządzania został szybko pomnożony. W 1855 roku właścicielem firmy stał się Benjamin Lee Guinness. Pod jego rządami marka Guinnes była eksportowana już nawet do Nowej Zelandii (1858).

Z osobą Benjamina Lee Guinness'a wiąże się również zaprojektowanie logotypu marki Guinness. Znana dziś na całym świecie identyfikacja wizualna marki bierze swój początek od będącej herbem Irlandii złotej harfy i kaligraficznego podpisu Arthura Guinness'a. Symbole te po raz pierwszy pojawiły się na opakowaniach produktów Guinessa  w 1862 r. Prawne zastrzeżenie znaków graficznych marki Guinness nastąpiło 15 lat później. Za kadencji  Benjamina Lee Guinness'a irlandzki browar stał się  największym producentem piwa na świecie.

Na logotypie marki Guinness znajduje się herb Irlandii - złota harfa i kaligraficzny podpis Arthura Guinness'a.Warto wspomnieć także, że od 1929 roku marce Guinness towarzyszył slogan reklamowy "Guinness is good for you", a stworzone w latach 1930-1960 przez Johna Gilroya rysunki reklamowe z tukanem, foką i pełną szklanką stouta nadal kojarzą się konsumentom z tą marką piwa.
Po II wojny światowej Guinness coraz bardziej rozszerzał swoją działalność – corocznie uruchamiano gdzieś na świecie punkt przedstawicielski lub sprzedawano licencje na warzenie Guinnessa. Guinness jest obecnie częścią brytyjskiego koncernu Diageo. Piwo marki Guinness produkowane jest w ok. 25 browarach i dostarczany do ok. 125 krajów świata.

Niezwykle interesującym faktem w historii marki irlandzkiego piwa Guinness jest jej powiązanie z Księgą Rekordów Guinnessa. Otóż  dwieście lat po założeniu browaru - słynnym Guinness'em zarządzał Sir Hugh Beaver, który  podczas polowania w hrabstwie Wexford wdał się w lokalnym pubie w dyskusję który z ptaków: siewka złota czy szkocka kuropatwa jest najszybszy w Europie. Dyskusji nie dało się jednak rozstrzygnąć. Wówczas Sir Hugh Beaver wpadł na pomysł, by założyć specjalny rejestr, gdzie można by odnaleźć tego typu dane. Wiele lat później powołana została agencję zbierającą informacje i prowadzącą badania. Dnia 27 sierpnia 1955 roku ze wsparciem wydawnictwa Norrissa i Rossa McWhiter ukazała się  „The Guinness Book of Records”. Publikacja ta oczywiście nie jest jedyną - nowe rekordy zamieszczane są w kolejnych jej edycjach. Aby upamiętnić pomysłodawcę księgi rekordów - Sir Hugh Beaver'a będącego również dyrektorem generalnym browaru Guinness - księdze nadano miano Księgi Rekordów Guinnessa.

 

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Plakat reklamowy marki Guinness

 

CIEKAWOSTKI:

  • dziennie na świecie wypija się 10 milionów kufli Guinnessa
  • widget, czyli plastikowa kulka umieszczana w butelkach i puszkach piwa dzięki której powstaje słynna gęsta piwna piana jest napełniona ciekłym azotem
  • nalanie tzw. „perfekcyjnej pinty Guinnessa” zajmuje 119,53 sekundy
  • pinta Guinnessa zawiera 190 kcal –  piwo to jest więc mniej kaloryczne od piwa jasnego którego pól litra zawiera 215 kcal
  • na terenie browaru działa Guinness Storehouse, czyli atrakcja turystyczna, którą od 2000 roku odwiedziło ponad 9 mln ludzi
  • od lipca 2011 roku na polskim rynku Guinness dystrybuowany jest przez Grupę Żywiec


Tu znajdziesz słynną reklamę piwa Guinness:

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm