Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Jak stworzyć dobre logo dla startupu?

Mówi się, że dobre logo powinno być kreatywne, chwytliwe i efektywne. W porządku, tylko jak to przełożyć na praktykę? A w dodatku jak zaprojektować logo dla startapu, które nie dość, że musi się spodobać od pierwszego wejrzenia odbiorcy, to przede wszystkim powinno przebić gigantów branżowych?


Proces tworzenia logo

Proces tworzenia logo jest szalenie ważny przy promocji i rozwoju młodej firmy. Jest to istotny krok, ponieważ zakładanie startupu wiąże się zazwyczaj z wysokim ryzykiem biznesowym. Dlatego młode firmy nie opierają swojego sukcesu na kapitale wejściowym, a na innowacji i kreatywności. Tak, tak, startupy są rozwijającymi się firmami, zwykle bez dużych nakładów finansowych, które naturalnie potrzebują budżetu do dalszego rozwoju. Wskutek tego, młode przedsiębiorstwo musi zainteresować potencjalnego inwestora już na samym początku – musi go zaintrygować dobrym logo. Startupy działają w wielu branżach, ale proces projektowania logo firmy jest dość uniwersalny. Tworząc więc logo, można się zastanowić czy będzie ono:

 

  • proste – czy projekt logo jest czysty, czytelny i łatwy do rozpoznania?

  • trafne – czy logo będzie trafiało do pożądanej grupy odbiorców lub inwestorów?

  • ponadczasowe – czy to samo logo będzie równie dobre za kilka, kilkanaście lat?

  • zapadające w pamięć – jak długo odbiorca będzie myślał o Twoim logo żeby go zrozumieć i na jak długo zostanie w jego pamięci?

 

Połączenie znanych symboli

Oklepane, wyświechtane logo dla startupu to nie rozwiązanie. Takie logo nie oddawałoby specyficznego charakteru młodego, innowacyjnego biznesu. Najpierw zastanów się, jakie symbole lub ich kombinacje mogłyby oddawać charakter Twojego przedsięwzięcia. Dobrą mieszanką mogą okazać się symbole, które już są znane, a jednak w połączeniu z innym znakiem nie są już takie oczywiste.


Kursor myszki jest znajomy. CityCliq – serwis dla firm internetowych, twórczno obrazuje kliknięcie, wpisane w perspektywę miasta. Gdyby tylko zostawić sam kursor, logo okazałoby się banalne. 

                                                 logo citycliq

 

Subtelny ekscentryzm

Większość firm, tworząc logo, stara się być pomysłowym, stawiając przy tym na ekscentryczność, niestety często kończąc z dziwacznym znaczkiem. Na szczęście w przypadku startupów jest inaczej, bo one często oferują niestandardowe usługi, produkty czy aplikacje i mogą sobie pozwolić na odrobinę subtelnego ekscentryzmu. Przykładowo jest to Jelly – społecznościowa platforma, umożliwiająca zadawanie i odpowiadanie na pytania użytkowników. Zaprojektowana z myślą o urządzeniach mobilnych oraz zintegrowana z portalami społecznościowymi.

Logo jest czyste, bez zbędnych zdobień, symboli, a do tego jest stylowe i fantazyjne. Wpisuje się w konwencję, np. logo Twittera. Tworząc takie logo, prawdopodobnym jest, że przypadnie do gustu większości odbiorców, którzy kochają minimalizm i szczyptę osobliwości. 

                                                       logo jelly

 

Logo 3D

Kolejnym rozwiązaniem jest stworzenie logo 3D. Projekty takich symboli czy liter efektywnie przyciągają uwagę, jeżeli tylko są zrobione dobrze i z wyczuciem. Ale nie tak szybko! Najpierw musisz poznać elementarne zasady, które zdecydują o estetyce Twojego logo 3D, np. musisz wiedzieć, jak pada światło na różne obiekty, pod różnymi kątami. Po zapoznaniu się z podstawowymi regułami możesz przejść do tworzenia logo, jednak tutaj lepiej zacząć od projektu 2D. Jeżeli rysunek wygląda dobrze w takiej perspektywie, to możesz zacząć go tworzyć w 3D. Warto zastosować się do tej rady i ustrzec się od sytuacji, gdy projekt 3D zajął Ci kilka godzin, po czym okazał się mierny, bo cały pomysł od początku był nietrafiony.

Jest to logo krakowskiej firmy, tworzącą inteligentne, kolorowe czujniki. Logo jest proste, kolorowe, zaprojektowane tak, żeby przyciągnąć uwagę, a intencją było nawiązanie do designu wspomnianych czujników.

logo estimote

 

Przedstawione projekty skutecznie przyciągają uwagę. Nie można zapominać, że dobrze stworzone logo firmy zaoszczędzi wiele czasu, a przede wszystkim zasobów finansowych na promocję marki. Warto więc znaleźć dłuższą chwilę na zaprojektowanie dobrego, konkretnego logo, które przyciągnie pożądanych klientów i inwestorów. Jeżeli jednak nie czujesz, że to Twoja mocna strona, zleć to zadanie firmom, które specjalizują się w tworzeniu logo firm.

Oceń ten artykuł:

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm