Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Historia marki Jaguar

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki. 

Jaguar  jest brytyjską marką luksusowych samochodów, która obecnie należy do indyjskiej firmy Tata Motors.

Jak narodziła się ta elegancka nazwa? Co wpływa na aurę  tajemniczości i luksusu towarzyszącą marce?

Otóż 4 września 1922 roku William Lyons założył wraz z Williamem Walmsleyem spółkę „Swallow Sidecar Company” (skrót to „SS”), która początkowo zajmowała się produkcją i sprzedażą wózków bocznych do motocykli. Dla formalności należy wspomnieć, że William Walmsley w 1934 r. wypisał się ze spółki. Stworzenie nazwy firmy - Swallow Sidecar Company – oparto o słowo "swallow" stosowane w powszechnym użyciu, a oznaczającego jaskółkę. 

„Jaskółka” budowała konstrukcje oparte na nowym minerale- aluminium. William Lyons oraz pracujący pod jego kierownictwem personel skupili się na  modelowanie nadwozi. Prace prowadzone były  na modelach z gliny o realnych wymiarach. W taki sposób w 1927 roku Swallow Sidecar zaprojektowała  karoserię kabrioletu Austin Seven. Następnie Lyons współpracując z firmą Standard, wyprodukował za jej pośrednictwem dwa modele aut na podstawie własnego projektu. Nosiły one nazwany: SS I oraz SS II .  Dwudrzwiową limuzynę SS1 zaprezentowano  w 1932 roku. Warto zaznaczyć, że auta SS jak na ówczesne standardy  były wyjątkowo niskie, ich maski zaś były stosunkowo długie, co nadawało karoserii elegancką i dynamiczną formę. Właśnie nad tym pracował uprzednio personel SS. Według Lyonsa nisko poprowadzona linia podwozia, nowoczesna konstrukcja zawieszenia oraz  rozmieszczenie silnika użyte w modelach aut dawało podczas ich ruchu wrażenie lecącej nad szosą strzały. Tej zasadzie Lyons pozostał wierny tworząc w latach 80-tych najniższe czterodrzwiowe limuzyny na świecie o wysokości 136 cm i długości 5 m - zwane Jaguarami serii XJ40.

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Jeden z pierwszych plakatów reklamowych marki Jaguar


Pod marką firmy Swallow Sidecar Company produkowano sportowe kabriolety oraz zabudowane eleganckie limuzyny. To właśnie wypuszczenie na rynek limuzyn przyczyniło się do stworzenia nowej, chwytliwej nazwy. Agencja reklamowa, której SS zleciła zaprojetowanie nazwy zaproponowała  "Jaguara". Przesłankami dla identyfikowania tej nazw z marką były takie kocie cechy aut SS jak: szybkość, sprawność i gracja. Nazwa spodobała się kierownictwu firmy i została przyjęta.

Po II wojnie światowej skrót nazwy SS negatywnie się kojarzył, dlatego też postanowiono zmienić nazwę firmy na Jaguar Cars. Jaguar Cars od 1948 roku przy oznaczaniu produkowanych przez siebie modeli aut sportowych stosował litery XK oraz liczbę, która była symbolem maksymalnej osiąganej przez samochód wyrażonej w milach na godzinę. Jaguar Cars wprowadził też modele osobowe S-type, który nie jest już produkowany oraz X-type i XF. Z kolei limuzyny nosiły nazwę Mark (w skrócie to Mk) oraz dodany do tego  kolejny numer z systemu rzymskiego. Aby pełniej zobrazować ten proces przytoczę przykład auta nazwanego Jaguar Mk VI , co oznaczało jaguara Mark szóstej generacji. Od 1968 r. limuzyny zaczęły nosić jednolite oznaczenie XJ.

 

Logotyp jest elementem identyfikacji wizualnej marki

Zmiana logotypu Jaguar


Ważnym składnikiem wpływającym na odbiór marki przez konsumentów  jest system identyfikacji wizualnej, którego elementem oprócz wspomnianych niskich podwozi jest także logotyp. Pierwotny logotyp firmy liczący około 40 lat zawierał czarny kontur skaczącego jaguara oraz słowo „JAGUAR” wykonane przy pomocy drukowanych liter. Krój fontu w słowie „JAGUAR” oraz królewska zieleń wskazywały na luksus związany z marką. Firma Jaguar Cars postanowiła  jednak zmienić swoje dotychczasowe logo. Było to wywołane zmianą strategii produktowej firmy.
W nowym znaku Jaguar Cars kształt symbolu jaguara pozostał praktycznie bez zmian. Jedyna modyfikacją dotyczącą jaguara było nałożenie na niego chromowanej tekstury. Zupełnie odmieniono jednak typografię. Zastosowano nową czcionę oraz pozbyto się koloru zielonego, a na słowo „JAGUAR” , tak jak na symbol, nałożono chromowaną teksturę. W ten sposób poprzez użycie  chromowanej tekstury otrzymano widoczny związek z branżą motoryzacyjną. Dodatkowo jaguar stał się bardziej „skoczny” i „warczący”.
Podsumowując - zarówno konstrukcja jak i logotyp przyczyniły się to kojarzenia marki Jaguar z klasą, szykiem, angielskim stylem, które łącznie uosabiają ekskluzywność.

 

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

 

Powyżej - przykładowe plakaty reklamowe marki Jaguar.

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm