Jak stworzono nazwę McDonald's
Bracia Dick i Mac McDonalds w 1937 roku otworzyli na lotnisku Monrovia w Kalifornii stanowisko z hot dogami. Swój interes przenieśli następnie do San Bernardino i 15 maja 1940 roku powstała pierwsza restauracja McDonald's. Początkowo były w niej serwowane tylko potrawy z grilla, dopiero po 1948 roku właściciele wprowadzili tzw. „system szybkiej obsługi”, z którego McDonald's jest słynny do dziś.
Dzięki swojej prostocie i szybkości realizowania zleceń restauracja stawała się coraz bardziej popularna i dochodowa, zyskiwała uznanie klientów i zainteresowanie konkurencji. Od 1953 roku bracia postanowili otworzyć sieć franczyz. Z kolei 15 kwietnia1955, Ray Kroc stworzył prawną formę dla systemu franczyzowego: McDonald’s Systems, Inc. W 1960 r. firma zmieniła nazwę na McDonald’s Corporation. Od 5 stycznia 1966 roku jako spółka akcyjna jest notowana na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Jak nietrudno się domyślić nazwa dla firmy wzięła się od nazwisk jej twórców – braci McDonaldów.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak stworzyć skuteczne nazwy dla firm, koniecznie przeczytaj artykuł Tworzenie nazw dla firm: poradnik
Jak już było wspomniane firma początkowo koncentrowała się na serwowaniu dań grillowanych, dlatego też w pierwszym logotypie McDonald’s znajduje się zwrot zachwalający barbecue. W skład logotypu wchodzi ówczesna nazwa restauracji braci McDonalds - “McDonald’s Famous Barbecue” oraz poziome linie podkreślające słowo “famous”.
Następnie wraz ze zmianą charakteru restauracji w 1948 roku wprowadzony został nowy logotyp. Na czarnym prostokątnym tle znajduje się mały wizerunek kucharza, napis - “McDonald’s Famous Hamburgers”, pod nim umieszczono podpis “Buy’em by the Bag”.
W roku 1953 nastąpiła kolejna zmiana projektu logo - stało się ono okrągłe i zyskało więcej kolorów - czerwony, czarny oraz beżowy. W tarczy logotypu znajdowała się również skrócona nazwę - “McDonald’s”, oraz podpis “Coast to coast”, cenę za jednego hamburgera oraz nowowprowadzona maskotka McDonald’s – hamburger o imieniu Speedee.
Zdecydowanie jednak największy rebranding marka McDonald’s przeszła w 1962 roku, gdy logo uproszczono do niebieskiego okręgu oraz znajdujących się w jego wnętrzu: nazwy firmy w kolorze czerwonym i „przekreślonej ” żółtej litery “M” z czerwonym konturem. Logotyp ten jest na tyle istotny, gdyż tłumaczy etymologię litery „M” w systemie identyfikacji wizualnej marki McDonald’s. Wiele osób uważa, że inicjał „M” pochodzi od dwóch zakrzywionych frytek, jednakże jak można to zaobserwować na logotypie z początku lat 60., był on inspirowany charakterystyczną architekturą restauracji McDonald’s z tamtych lat. Łuki litery „M” są wzorowane na najbardziej podświetlonych elementach restauracji, czyli dwóch łukach znajdujących się na dwóch końcach restauracji, z kolei „przekreślenie” to pochyły dach, opadający od strony wejścia do tyłu. W oddali te podświetlone części architektury widziane były przez konsumentów właśnie jako „przekreślone M”.
W 1968 roku chcąc odświeżyć logotyp postanowiono na prostotę. Otóż na białym tle umieszczono żółta literę „M” i znajdujący się na niej czarny napis nazwy firmy McDonald’s. Warto zaznaczyć, że po raz pierwszy użyto znanego do dzisiaj kształtu litery “M” - połączono używane wcześniej złote łuki oraz zrezygnowano z linii symbolizującej dach.
Kolejną zmianę przyniósł rok 1984 kiedy to żółtą litera “M” i biały tekst "McDonald’s” umieszczono na czerwonym tle.
W 2006 roku odświeżono wizerunek, zostawiając samą żółtą literę “M”. Warto dodać, że obowiązują też wersje z czerwonym tłem oraz podpisem “McDonald’s”, ale nazwa firmy nie jest już częścią samego logo- nie zasłania litery „M”.
Kolejnym elementem systemu identyfikacji wizualnej marki jest maskotka McDonald’s, a mianowicie klaun Ronald McDonalds. Prawdopodobnie hamburgerowy klaun Ronald inspirowany by na postacie bardzo popularnego w latach 60. klauna Bozo (odgrywanego przez Willarda Scotta). Maskotka marki McDonald’s bierze udział nie tylko w akcjach czysto komercyjnych, ale promuje także markę w wielu akcjach charytatywnych. Warto podkreślić, że firma dbając o spójność swojego wizerunku, dba także o standard zachowania i wyglądu klauna Ronalda. Choć w postać Ronalda wcielają się na całym świecie setki aktorów, to McDonald’s wyznaczył ścisłe reguły dotyczące wypowiedzi, mimiki czy gestykulacji firmowej maskotki.
Należy zaznaczyć, że znana niemalże wszystkim melodia jingla marki McDonald’s powstała w 1971 roku w ramach kampanii pt. „Zasługujesz dziś na przerwę.” (w oryginale „You deserve a break today”). Za kampanię tą i wprowadzenie na rynek motywu muzycznego odpowiedzialna była wynajęta przez McDonald’s agencja reklamowa Chicago Needham , Harper i Steers (dzisiejsze DDB Needham).
Z kolei od 2003 roku marce towarzyszy międzynarodowe hasło reklamowe - "I'm lovin it". Za stworzenie tego hasła odpowiedzialna jest niemiecka firma Heye & Partner, która jest filią Mc Donald's z siedzibą w Unterhaching.
CIEKAWE INFOGRAFIKI:
- http://www.aboutmcdonalds.com/content/dam/AboutMcDonalds/Sustainability/Progress%20Snapshot/
2012_Sustainability_Highlights_Infographic.jpg - http://dailyinfographic.com/wp-content/uploads/2012/02/McDonalds1.jpg
- http://www.aboutmcdonalds.com/content/dam/AboutMcDonalds/Newsroom/Electronic%20Press%20Kits/
London%20Olympics/OlympicHistory_Infographic_2012.pdf
Oceń ten artykuł: