Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Skąd się wzięła nazwa dla firmy ZARA?

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Plakat reklamowy ZARA

 

Międzynarodowa  firma i marka odzieżowa Zara powstała w La Corunia w Hiszpanii w 1975 roku. Kreatorem tej marki był Amanico Ortega. Obcnie marka dostępna jest na całym świecie.

Unikalny koncept biznesowy firmy ZARA opiera się na kreatywnym projektowaniu zgodnie z trendami mody światowej i dostarczaniu produktów na kieszeń każdego konsumenta. Ubrania marki Zara są projektowane zgodnie z zasadami „fast fashion” oraz instant fashion. Charakteryzuje się to błyskawicznym projektowaniem, natychmiastowym wdrażaniem wzorów do produkcji oraz bardzo sprawną dystrybucją. W ten sposób nowy model ubrania znajdował się  w salonach już po kilkunastu dniach. Aby taki model biznesowy był skuteczny, firma zatrudnia dużą liczbę projektantów. Co istotne - Zara nie bazuje na nazwisku konkretnego designera, a  efektem takiej strategii jest wprowadzanie do salonów około 10 000 nowych projektów rocznie. Marka Zara ma kilka linii odzieżowych, działających jako submarki (nazwy dla produktów dla poszczególnych grup klientów): Zara Man, Zara Kids czy Zara Accesories.

Kolejną unikatową cechą strategii firmy Zara jest całkowita rezygnacja z konwencjonalnego marketingu. Firma nie prowadzi działań reklamowych. Oszczędzone na braku reklamy środki przeznaczane są  na  najlepsze lokalizacje salonów, stałą  rozbudowę sieci oraz rozwój kolekcji.
Nazwa dla firmy - ZARA - jest neologizmem. Słowo „zara” nie ma bezpośredniego znaczenia w języku hiszpańskim, katalońskim, baskijskim, francuskim, łacinie ani w pokrewnym języku portugalskim. Plusem takiej nazwy jest  jej prostota, łatwość do zapamiętania, brak skojarzeń ani nawiązań. 

Co ciekawe słowo Zara posiada znaczenie w języku polskim:

  1. Zara to nazwa średniowiecznego słowiańskiego plemienia. Zaranie osiedlali tereny pomiędzy Nysą Łużycką a Bobrem w okolicy dzisiejszych Żar. Etymologia nazwy plemienia - Zaranie - pochodzi najprawdopodobniej od żurawia, ptaka zamieszkującego okoliczne bagniste łąki.
  2. Słowa „zara”/„ zora”,  są prasłowiańskimi określaniami  na zorzę poranną.  Mówi się: „od zarania” czyli od początku, a „zara” jako początek nowego dnia, którego symbolem była zorza poranna.

 

Ubrania zaprojektowane przez markę ZARA

Plakat reklamowy ZARA

Jeżeli myślicie o otwarciu własnego sklepu odzieżowego sprawdżcie,
jaka powinna być odpowiednia nazwa dla sklepu odzieżowego!

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm