Skąd się wzięła nazwa dla firmy ZARA?
Plakat reklamowy ZARA
Międzynarodowa firma i marka odzieżowa Zara powstała w La Corunia w Hiszpanii w 1975 roku. Kreatorem tej marki był Amanico Ortega. Obcnie marka dostępna jest na całym świecie.
Unikalny koncept biznesowy firmy ZARA opiera się na kreatywnym projektowaniu zgodnie z trendami mody światowej i dostarczaniu produktów na kieszeń każdego konsumenta. Ubrania marki Zara są projektowane zgodnie z zasadami „fast fashion” oraz instant fashion. Charakteryzuje się to błyskawicznym projektowaniem, natychmiastowym wdrażaniem wzorów do produkcji oraz bardzo sprawną dystrybucją. W ten sposób nowy model ubrania znajdował się w salonach już po kilkunastu dniach. Aby taki model biznesowy był skuteczny, firma zatrudnia dużą liczbę projektantów. Co istotne - Zara nie bazuje na nazwisku konkretnego designera, a efektem takiej strategii jest wprowadzanie do salonów około 10 000 nowych projektów rocznie. Marka Zara ma kilka linii odzieżowych, działających jako submarki (nazwy dla produktów dla poszczególnych grup klientów): Zara Man, Zara Kids czy Zara Accesories.
Kolejną unikatową cechą strategii firmy Zara jest całkowita rezygnacja z konwencjonalnego marketingu. Firma nie prowadzi działań reklamowych. Oszczędzone na braku reklamy środki przeznaczane są na najlepsze lokalizacje salonów, stałą rozbudowę sieci oraz rozwój kolekcji.
Nazwa dla firmy - ZARA - jest neologizmem. Słowo „zara” nie ma bezpośredniego znaczenia w języku hiszpańskim, katalońskim, baskijskim, francuskim, łacinie ani w pokrewnym języku portugalskim. Plusem takiej nazwy jest jej prostota, łatwość do zapamiętania, brak skojarzeń ani nawiązań.
Co ciekawe słowo Zara posiada znaczenie w języku polskim:
- Zara to nazwa średniowiecznego słowiańskiego plemienia. Zaranie osiedlali tereny pomiędzy Nysą Łużycką a Bobrem w okolicy dzisiejszych Żar. Etymologia nazwy plemienia - Zaranie - pochodzi najprawdopodobniej od żurawia, ptaka zamieszkującego okoliczne bagniste łąki.
- Słowa „zara”/„ zora”, są prasłowiańskimi określaniami na zorzę poranną. Mówi się: „od zarania” czyli od początku, a „zara” jako początek nowego dnia, którego symbolem była zorza poranna.
Plakat reklamowy ZARA
Jeżeli myślicie o otwarciu własnego sklepu odzieżowego sprawdżcie,
jaka powinna być odpowiednia nazwa dla sklepu odzieżowego!
Oceń ten artykuł: