Co powinieneś wiedzieć przy tworzeniu nazwy dla firmy?
Nie sztuką jest zaprojektowanie konwencjonalnej nazwy dla firmy. Wyzwaniem jest stworzenie nazwy, która nie tylko będzie wyróżniać firmę na tle konkurencji, ale również sprosta wymogom polskiego prawa. Te dwie kwestie są nieodłącznym warunkiem przy projektowaniu nazw dla firm produktów i usług. Z artykułu dowiesz się, jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy, która będzie spełniała niezbędne warunki.
Niedoświadczony przedsiębiorca zakładając własny biznes, często myśli jedynie o dobrej nazwie i logo firmy. Często pomijane są kwestie prawne, które są równie ważne, co sama chwytliwość nazwy. Dzięki podstawowej wiedzy zawartej w ninejszym artykule, można jednak uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
Z prawnego punktu widzenia
Zasadniczym aspektem, który trzeba mieć na uwadze, przy tworzeniu nazwy firmy, jest to, czy wybrany przez nas termin jest wolny, czyli niezarejestrowany i nie uzywany wcześniej przez inny podmiot. Brzmi banalnie, jednak należy to sprawdzić, chociażby w ogólnodostępnych wyszukiwarkach zarejestrowanych znaków towarowych.
Znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej, istotne jest, żeby znak mógł się wyróżnić, mogą to być, np. grafiki, formy przestrzenne, domeny internetowe, motywy graficzne, dźwięki, kolory lub zapachy.
Nie można pomijać tego kroku, ponieważ nierzadko zdarzają się sytuacje, gdzie przedsiębiorca nieświadomie używa zarejestrowanego już przez inny podmiot znaku towarowego, a dowiaduje się o tym, kiedy sam chce otrzymać ochronę prawną na znak lub dopiero po otrzymaniu listu z kancelarii prawnej. W tej drugiej sytuacji biznesmeni są często zobligowani do zapłaty odpowiedniego odszkodowania, do zmiany nazwy firmy. Konsekwencje wynikają z ustawy, która przewiduje karę grzywny dla osoby, która posługuje się znakiem towarowym, a nie jest do tego upoważniona. Zaprzestanie używania i konieczność zmiany nazwy jest kłopotliwe zwłaszcza w sytuacji, gdy przedsiębiorca zdąży ponieść pewne nakłady na promocję i budowe renowy stworzonej przez siebie nazwy.
Źródło: Fotolia.com
Kolejną ważną sprawą są znaki ochronne, czyli, np. popularne R w kółku. Jeżeli nasz znak towarowy jest już zarejestrowany u Urzędzie Patentowym, możemy zamieścić symbol przy nazwie firmy i jest to zabieg zalecany – decyzja umieszczenia symbolu zależy wyłącznie od osoby upoważnionej.Są również sytuacje, w których znaki ochronne umieszczane są przy nazwach firm, które nie są zastrzeżone lub są w trakcie procesu zastrzegania. Niestety, takie działanie również wiąże się z sankcjami, ponieważ wywołuje to mylne wrażenie, że znak podlega ochronie. Jeżeli znajdujesz się w takiej sytuacji, to polecamy usunąć znak ochronny.
Wyżej opisane kwestie, to podstawowa wiedza z zakresu prawa, która niestety jest wielu przedsiębiorcom obca, a powinna być podstawą przy zakładaniu firmy.
Cechy dobrej nazwy firmy
Przejdźmy teraz do tworzenia nazw. Jest kilka cech, które charakteryzują oryginalne nazwy firm. Poznaj je, a kreacja nazwy Twojej firmy będzie łatwa i efektywna. Dobra nazwa firmy powinna być:
- krótka – łatwiej ją wtedy zapamiętać i wymówić
- trafna – powinna trafić do przewidywanej grupy odbiorców
- uniwersalna językowo – sprawdź, czy nazwa będzie przystępna dla obcokrajowców
- ponadczasowa – nazwa powinna dobrze brzmieć dzisiaj jak i za 10 lat
- pozytywnie kojarzona – powinna kreować korzystne wyobrażenia, jak i sugerować branżę, w której działasz
Źródło: Fotolia.com
oryginalne – nie pożyczaj pomysłów od innych, stać Cię na świeżość!
Jeżeli szukasz natchnienia, to zachęcamy do przejrzenia dostępnych książek, włącznie z mitologią i baśniami. Przeszukaj Internet, bo tam powstaje masa twórczych pomysłów, z których możesz czerpać inspirację garściami. Splataj ze sobą słowa, twórz neologizmy, baw się formą, miej otwarty umysł. Zorganizuj burzę mózgów z przyjaciółmi, bo jak wiadomo, co dwie głowy to nie jedna. Nie bój się tworzyć, jeżeli jednak czujesz, że możesz temu nie podołać, to nie wahaj się i zgłoś się do firmy namingowej, która stworzy nazwę dla firmy fachowo.
Oceń ten artykuł: