Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Symbole ochronne znaków towarowych

Ochrona znaku towarowego niewątpliwie wpływa na wartość przedsiębiorstwa. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego. Nierzadko zdarza się, że przedsiębiorca nie wie, jakie korzyści może przynieść zarejestrowanie nazwy swojej firmy. A dodatkowo, pojawiają się wątpliwości w kwestii rozróżnienia znaków ochronnych umieszczanych przy logo firmy.


Gwoli przypomnienia, znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić graficznie, ważne jest, żeby znak miał moc wyróżniającą, mogą to być, np.: wyrazy, grafiki, motywy, domeny internetowe, formy przestrzenne, melodie, kolory, a nawet zapachy.


Co daje zastrzeżenie znaków towarowych?
Poza faktycznym prestiżem firmy, zarejestrowany znak towarowy wskazuje, że przedsiębiorca, który poprawnie używa znaków ochronnych, zna swoje prawa i potrafi je wykorzystać w razie ich naruszenia. Tak jest w przypadku, kiedy inna firma podszywa się pod Twoją, tj. nazwa firmy nieuczciwej konkurencji różni się jedną literą – cel zabiegu jest jasny – konsument powinien się pomylić i zakupić usługę lub towar u szemranej konkurencji. Można pomyśleć, że właściwie jest to niegroźne, ale w przypadku budowania swojej marki przez lata, kojarzonej przez klientów oraz kontrahentów pozytywnie, taka sytuacja może być zasadniczą barierą w rozwoju przedsiębiorstwa. Jednak nic straconego, ponieważ biznesmen nie tylko może domagać się zmiany nazwy nieuczciwej firmy, ale również może starać się o odpowiednie odszkodowanie.


Obok walki z nieuczciwą konkurencją, rejestracja znaku towarowego, gwarantuje, że przedsiębiorca jest właścicielem swojej marki. Nie musi się obawiać, że któregoś dnia, firma zmusi go do zmiany nazwy firmy. Może dla niektórych jest to oczywiste, że przed wybraniem nazwy dla swojej firmy należy sprawdzić, czy marka nie jest już zarejestrowana, ale niestety, nie wszyscy przedsiębiorcy to wiedzą, a później posługują się takim tytułem, co gorsza, inwestują mnóstwo czasu i pieniędzy w jego promocję. Rejestrując znak, jesteśmy pewni, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca.


Kolejną sprawą są kwestie własnościowe. Wiele spraw dotyczących znaków towarowych, ma związek z walką przedsiębiorców o prawa własności do danej marki, np.: w kręgu rodzinnym lub osób, które kiedyś ze sobą współpracowały. Nie byłoby niejasności już na samym początku, gdyby marka została zarejestrowana od razu – nie istniałyby wątpliwości, komu przysługują prawa własnościowe.


Wojny o prawa do znaku toczą się dlatego, że marka posiada swoją wartość, na której można zarobić. Niejednokrotnie przedsiębiorcy inwestują w biznes nie dla samych profitów, a dla późniejszej możliwości sprzedania znaku towarowego. Takie sytuacje najczęściej spotykane są w Stanach Zjednoczonych.Poza realnym zarobieniem na marce, posiadanie znaku towarowego może uchronić lub znacząco zmniejszyć stopień bankructwa. Mając zarejestrowany znak towarowy, można sprzedać go na licytacji komorniczej, a to znacząco zmniejszy stopień zadłużenia.

 

Rodzaje znaków ochronnych i ich właściwe wykorzystanie

 Na samym początku warto wspomnieć, że znaki ochronne niestety często używane są nieprawidłowo. Wynika to z ogólnie przyjętych chybionych definicji, gdzie np. R w kółku oznacza produkt oryginalny lub zarezerwowany. Rozpoczynający swoją działalność, niedoświadczony biznesmen, może nieświadomie, lecz błędnie używać tego znaku, co może wiązać się z prawnymi konsekwencjami.


znak ochronny rPozostańmy przy przykładzie znanego znaku R w kółku, który z języka angielskiego oznacz registered, czyli zarejestrowany. Zastrzeżenia znaku towarowego można dokonać w Urzędzie Patentowym lub innej instytucji publicznej, zajmującej się ochroną własności intelektualnej. Charakterystyczna dla tego znaku jest ochrona na mocy ustawy o prawie własności przemysłowej, która przewiduje karę grzywny, dla osoby, która używa znaku towarowego, a nie jest do tego upoważniona. Bywają również sytuacje, gdzie znak towarowy nie przeszedł jeszcze procedury rejestracji, a już przy nim znajduje się R w kółku. Za taki czyn również grozi kara grzywny. Jednak jeżeli przy danej nazwie firmy nie widnieje ten symbol, nie oznacza to, że znak towarowy nie jest zarejestrowany – umieszczenie symbolu R zależy wyłącznie od upoważnionego. Żeby sprawdzić, czy marka jest zarejestrowana, warto skorzystać z wyszukiwarek zarejestrowanych znaków towarowych. Mimo wszystko, zalecane jest umieszczanie R przy nazwie, w celu uniknięcia nieciekawych sytuacji z węszącą konkurencją w roli głównej.


znak ochronny tmDrugim, równie często spotykanym skrótem jest TM. Nazwa także pochodzi z języka angielskiego i oznacza trademark, czyli zwyczajnie znak towarowy. Ten skrót przede wszystkim informuje, że znak towarowy jest zajęty i w razie jego naruszenia, właściciel podejmie odpowiednie kroki prawne. Ochrona wynikająca z tego znaku opiera się o kodeks cywilny lub ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, więc jest to jedynie ochrona na zasadach ogólnych. Tym symbolem mogą posługiwać się wszyscy przedsiębiorcy, bez żadnego zgłoszenia czy uzyskiwania pozwoleń.

 

znak ochronny smPodobnym do powyższego, lecz mniej znanym, jest symbol SM, on oznacza serve mark – znak usługowy. W Polsce jest rzadko spotykany, ponieważ pojęcie znak towarowy zawiera znak usługowy. Strona prawna SM wygląda analogicznie jak symbol TM, czyli ochrona istnieje na zasadach ogólnych.

 

znak ochronny c

 

Bardzo dobrze znanym symbolem jest znak C w kółku, czyli copyright – prawa autorskie. Przede wszystkim chodzi tutaj o prawa przysługujące autorowi dzieła, zazwyczaj są to prawa do korzyści finansowych. Wiele znaków towarowych o niepowtarzalnej szacie graficznej jest chronionych właśnie prawami autorskimi.


znak ochronny gCiekawym symbolem, o którym zapewne mało kto wie, jest litera G w kółku. Oznacza ona bowiem, że dane miejsce geograficzne jest zarejestrowane w odpowiednim Urzędzie Patentowym lub innym organie, który zajmuje się własnością intelektualną. Chodzi tutaj przede wszystkim o towary, pochodzące z danego miejsca, z którego wynikają charakterystyczne cechy tych towarów. Wykorzystując znak, producent podkreśla, że jego towar jest unikalny i łączy się bezpośrednio z warunkami naturalnymi panującymi na danym terenie lub tradycją wytwarzania, które wpływają na jakość oferowanych towarów, np. szampan. W związku z umasowieniem produkcji wielu klientów docenia oryginalne produkty pochodzące z konkretynch miejsc na świecie.

 


Po przeczytaniu powyższego fragmentu nie powinieneś mieć już żadnych wątpliwości, że zastrzeżenie znaku towarowego jest ważnym elementem rozwoju firmy. Również dzięki takiemu działaniu możesz się uchronić od różnych przykrych sytuacji nie zawsze wynikających z Twojej winy. Po zapoznaniu się ze znakami ochronnymi nie tylko nie będziesz mieć kłopotu z rozróżnieniem tajemniczych znaczków, ale unikniesz błędów, za które grożą poważne konsekwencje.


Naruszenie znaku chronionego symbolem ®
Jak już zostało wspomniane, właściciel zarejestrowanego znaku towarowego nie jest zobowiązany do umieszczania symbolu ochronnego ® przy nazwie lub logo. Gdy przedsiębiorca nie umieści jednak R w kółku, to mogą wystąpić sytuacje, których każdy chce uniknąć rejestrując znak, czyli wykorzystywania oznaczeń przez konkurencję. R w kółku umieszczone przy zarejestrowanym znaku towarowym informuje bowiem każdego, że z naruszenia grozi znacznie gorsza kara niż przy znaku niezarejestrowanym.Jeżeli znalazłeś się w sytuacji, kiedy ktoś używa bezprawnie Twojego znaku towarowego, dowiedz się, co możesz zrobić w przypadku takiego naruszeniu.


1. Roszczenie o zaniechanie – jest to podstawowy środek ochrony prawa i ma charakter prewencyjny, ponieważ ma doprowadzić do zaprzestania nieuprawnionego użytkowania znaku towarowego. To roszczenie działa na podstawie ustawy – Prawa Własności Intelektualnej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Tutaj nie ma znaczenia, czy znak był rejestrowany, czy nie, ponieważ roszczenie na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie wymaga uprzedniej rejestracji znaku. Nie jest też ważne, czy podmiot naruszający znak robi to z premedytacją, czy przypadkowo.
2. Sądowe zabezpieczenie roszczenia – jest to narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą chronić swoje roszczenia pieniężne, ale również roszczenia dotyczące znaków towarowych. Rezultatem jest to, że każdy przedsiębiorca, kóry uzna, że jego prawo do znaku jest naruszane, może złożyć wniosek do sądu o zabezpieczenie roszczenia. Jest to idealne narzędzie dla znaków, których prawa ochronne już zostały naruszone. Przedsiębiorcy mogą szybciej, ale i skuteczniej egzekwować swoje prawa, a do tego ukrócić bogacenie się innych podmiotów, swoim kosztem. 
3. Naprawienie wyrządzonej szkody – ostatni punkt dotyczy podmiotu, który naruszył zastrzeżony znak towarowy, a przy tym wiedział o braku licencji na ten znak. Przepisy mówią, że taki przedsiębiorca jest winny dlatego, że wcześniej mógł zapytać o opinię prawną dotyczącą znaku, miał również dostep do publicznej bazy internetowej znaków zarejestrowanych i zgłoszonych. Zakres odpowiedzialności jest więc szeroki, ale również łatwy do udowodnienia.

Mając świadomość, czym są znaki ochronne, kiedy je umieszczać oraz co robić w razie naruszenia swoich praw, łatwiej chronić cenną część przedsiębiorstwa, jakim jest logo lub nazwa firmy.Widzisz, że znak towarowy nie jest jedynie elementem odróżniającym markę lub produkty. Jest to cenny składnik przedsiębiorstwa, który stanowi realną jego wartość, dlatego warto zadbać o jego ochronę.   

Oceń ten artykuł:

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm