Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Historia stworzenia nazwy dla firmy Microsoft

 

Gates i Allen – nazwiska dwóch wizjonerów, którzy zrewolucjonizowali życie każdego człowieka. Obaj, już na samym początku założyli sobie śmiały plan – wprowadzenie komputera osobistego do każdego domu i do każdego przedsiębiorstwa. W 1975 roku w Albuquerque w stanie Nowy Meksyk narodziła się firma o nazwie Microsoft. Powstała ona, gdyż Bill Gates i Paul Allen chcieli wyprodukować i prowadzić sprzedaż interpretera języka BASIC.  Microsoft zostało rozsławione dzięki takim produktom jak: system operacyjny MS-DOS, Microsoft Windows czy oprogramowanie biurowe Microsoft Office. Obecnie Microsoft jest jedną z najbardziej znanych na świecie firm działających w branży technologii informacyjnej.

Jej obecna siedziba znajduje się w Redmond w stanie Waszyngton (USA). Po wycofaniu się Billa Gatesa szefem przedsiębiorstwa jest  Steve Ballmer. Warto zaznaczyć, że w 2012 roku firma posiadała w swoim portfolio aż 10 tysięcy patentów. Wartość marki i znaku towarowego Microsoftu to około 60 mld. dolarów, jednak firma nie osiada na laurach i wciąż pracuje nad nowymi udoskonaleniami w dziedzinie oprogramowania dla urządzeń osobistych.

 

Skąd wzięła się nazwa dla firmy? Ze względu na prowadzenie prac nad oprogramowaniem dla komputerów osobistych, nazwa postała jako akronim od słów "microcomputer" i "software", czyli Micro-Soft.

 

Twórcy firmy Microsoft. Odpowiednio od  lewej Bill Gates  i  Paul Allen  (19.10.1981)
fot. Microsoft/DPA  /  źródło: PAP

 

Microsoft wiele razy przechodził rebranding,  w ramach którego odświeżano identyfikację wizualną firmy, w tym projekt logo.

 

Kliknij, jeśli chcesz poznać zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej firmy!


Pierwsze logo Microsoftu stworzone zostało przez Paula Allena i Billa Gatesa – podobno wykorzystując autorski program napisany w Basicu zaledwie w ciągu jednego dnia ukończyli projektowanie. Logo zdecydowanie reprezentuje styl lat 70. Warto dodać, że typografia, tak jak sama nazwa Micro- Soft pozostaje oddzielona. Logo to obowiązywało w latach 1975 - 1979.
Logo Microsoftu wraz z rebrandingiem  w roku 1980 utraciło swój dywiz i stało się znanym dziś „Microsoft”. Zastosowano krój pisma wyraźnie zaznaczonymi i wydłużonymi szeryfami.

 

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Zmiana logo marki Microsoft . Pierwsze z lat 1975-1979 

oraz pod spodem obowiązujące w latach 1980-1981.

 

 

Kolejna zmiana logo nastąpiła w 1982 roku i obowiązywała do końca 1986 roku. Pracownicy firmy Microsoft nazywali je "Blibbet". Nazwę tą logo zawdzięcza charakterystycznemu wyglądowi litery "O", która znajdujące się w jego centrum. Oprócz czarnych na białym tle funkcjonował również "Blibbet" z zielonym kolorem tła. W  roku 1987 zrezygnowano z tego logo, lecz "Blibbet" pozostał z pracownikami na dłużej, gdyż tak właśnie nazwano bułkę z mięsem, którą można nabyć w firmowej stołówce.

 

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Dwie wersje logo z lat 1982-1986

 

 

W 1987 roku Scott Baker wykonał nowy projekt logo dla  Microsoftu To logo także zyskało sławę wśród pracowników. Ono również zawierał bardzo charakterystyczną formę litery „O”, która  przypominała pracownikom Pack-Man'a. Dlatego też logo potocznie nazywano „Pac-Man Logo". Charakterystyczne dla  typografii oprócz  formy litery „O” było też połączenie liter „f” i „t”.
Warto dodać, że w ramach  „Pac-Man Logo"  funkcjonowały również 2 jego odmiany, a mianowicie w latach 1994-2002 do typografi dodano slogan: „Where Do You Want To Go Today?” Z kolei w latach  2006 - 2012 typografi  towarzyszył slogan : „ Your potential. Our passion.”
Z „Pac-Man Logo” korzystano przez 25, czyli do roku 2012.

 

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Zmiana logo marki Microsoft . Pierwsze z lat 1987-2012

oraz pod spodem aktualne.

 

Aktualne logo składa się z dwóch części: symbolu oraz odświeżonej typografii. W tworzeniu typografii wykorzystano czcionkę  Segoe. Warto zaznaczyć, że w tej wersji logotypu litery  „f” i „t” również są połączone.
Wspomniany symbol składa się  4 kolorowych kwadratów, które z kolei tworzą jedną większą figurę. Kolory kwadratów symbolizują produkty w portfolio firmy:  kolor niebieski- system Windows, pomarańczowy -  pakiet Office,  zielony - konsolę Xbox. Na razie firma nie podała informacji z który produkt będzie symbolizowany przez kolor żółty. Nowy projekt logo według  Jeffa Hansena ( dyrektor generalny Microsoft) ma pokazywać dorobek firmy  oraz reprezentować świeżość i otwartość firmy.

 

Jeżeli interesuje Cię jak stworzyć skuteczną nazwę dla firmy przeczytaj nasz artykuł!

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm